مو وزیبایی

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰



سفید شدن موها در سنین پایین از جمله مسایل بسیار شایع مربوط به سلامت است که در بین همه جنسیت ها چه مرد و چه زن اهمیت بالایی دارد و گاهی میان افراد زیر 30 سال نیز ظاهر می شود. البته طبیعی است که این مشکل بیشتر خانم ها را اذیت کند. بیشتر پزشکان و متخصصان بهداشت و سلامت بر این باورند افزایش روند سفیدشدن سریع موها که حالا نگران کننده هم شده است در نتیجه آلودگی هایی است که از محیط زیست به طبیعت و سپس به بدن انسان نفوذ می کنند و از جمله مسایلی مانند غذاها، خوراکی های مصرفی و زندگی پراسترس روی می دهند.


با این حال، روش هایی نیز وجود دارند تا موهای خود را به طور طبیعی مشکی نگاه داریم یا دست کم سفیدشدن آن ها را به تاخیر بیندازیم. با برخی از ساده ترین شیوه های مطمئن و سالم که به حفظ رنگ مشکی موها کمک می کنند آشنا شوید.

از هندی ها کمک بگیرید

انگور فرنگی بزنید

 

سفید شدن موها

انگور فرنگی بزنید

 

انگور فرنگی هندی یا Amla، از مفیدترین ترکیبات غذایی طبیعی است که می توان از آن استفاده کرد. شما می توانید پودر خشک این میوه را با کمی عسل مخلوط کرده و روزی 2 مرتبه از آن استفاده کنید. همچنین می توانید از آبنبات های شیرین شده آن مصرف کنید.

یکی دیگر از استفاده های این میوه، استفاده مستقیم آن روی موهاست. بد نیست موهای خود را با پودر خشک Amla بشویید و سپس با روغن غنی شده آن که به عنوان محافظ سیاهی مو شناخته می شود، موهای خود را چرب کنید. اگر می خواهید از شر شوره موی سر خلاص شوید، از مخلوط پودر این میوه و آب لیمو استفاده کنید. این مخلوط را به مدت 2 ساعت قبل از شامپوزدن به سر خود بمالید.

ماساژ درمانی کنید


ماده ای برای سیاه کردن مو

 

سفید شدن موها

ماساژ درمانی کنید

 

اغلب اوقات، پوست سر به دلایل وراثتی یا بالا بودن سطح استرس و مشکلات روحی، از کمبود جریان خون رنج می برد. این مسئله به تامین مواد مغذی پوست آسیب وارد می سازد و سبب افزایش ناگهانی تعداد موهای سفید می شود. برای ممانعت از این رویداد، جریان خون را در پوست سرتان با ماساژهای منظم سر خود افزایش دهید.

این عمل به عنوان یک استراتژی مفید تاثیر بسیار خوبی دارد، به این معنا که اضطراب ها و تنش ها را کم کرده و به شما جهت بهتر شدن جریان خون یاری می رساند. در صورتی که پوست سر را با روغن کنجد، روغن نارگیل، روغن خردل و روغن هایی از این دست ماساژ دهید، نتایج بهتری حاصل می شود.

روی سرتان آشپزی کنید

از ادویه ها کمک بگیرید

 

سفید شدن موها

از ادویه ها کمک بگیرید

 

برگ های کاری در اصل ادویه معطری هستند که برای مزه دار کردن غذاها استفاده می شوند. با این وجود، این ماده محتوی مواد بیوشیمیایی ای است که ریشه موها را محکم کرده و شادابی پوست سر را افزایش می دهد. سعی کنید در غذاهای روزانه خود بیشتر از برگ های کاری استفاده کنید، همچنین می توانید مقداری برگ کاری له شده را با روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن به عنوان تونیک ضدسفید شدن مو استفاده کنید.

کره ای که از شیر خالص گاو گرفته می شود نیز ماده ای برای جلوگیری از آغاز سفیدشدن موها شناخته شده است. این یکی از دلایلی است که پزشکان مکتب طب سنتی و گیاهان باستانی هندوستان که آیورودا نام دارد، بر خوردن حداقل مقدار کمی کره خالص که از شیر گاو گرفته شده باشد، به عنوان دارویی برای جلوگیری از سفیدشدن موها تاکید کرده اند.

در طبیعت هم درمان وجود دارد

از ماسک های گیاهی استفاده کنید

 

سفید شدن موها

از ماسک های گیاهی استفاده کنید

 

1- اسپیرولینا (نوعی جلبک دریایی): به خاطر دارا بودن مواد معدنی مهم و ضروری و البته نادر و کلروفیل موجود در آن، یک نوع تونیک موی مشهور است.

2- پروتئین و آمینو اسیدها: پروتئین و آمینواسیدهای بدن خود را با مصرف متعادل گوشت قرمز، ماهی، شیر، سبزی ها و حبوبات افزایش دهید. آمینو اسیدهایی مانند سیستین و تیروزین در بسیاری از فرآورده های ضدسفیدی مو یافت می شوند که بر اثربخشی آن ها تاکید شده است.

3- ویتامین E: وجود این ویتامین برای مراقبت بیشتر از ایمنی پوست سر و سالم نگه داشتن ریشه موها، ضروری است. منابع توصیه شده این ویتامین عبارتند از: جوانه ها، اسفناج، تخم مرغ، شیر، کره، آجیل ها و روغن های نباتی.

نسخه مادربزرگ ها جواب می دهد

با حنا سفیدی ها را محو کنید

سفید شدن موها

با حنا سفیدی ها را محو کنید

 

اگرچه بسیاری از مادربرزگ های ما هنوز حنا را دوست دارند اما بسیاری از جوان ترها رنگ قرمزی تیره ای که حنا به موها می دهد را دوست ندارند. در صورتی که استفاده از حنا به جای رنگ مو، برای پیشگیری از سفید شدن موها توصیه شده است. برای این کار باید مقداری برگ حنا را در روغن خردل حرارت دهید. پیش از این که آن را روی سرتان ماساژ دهید، اجازه دهید این روغن ترکیبی دارویی چند ساعتی بماند تا خنک شود.

 

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



سلامت مو

شستشوی روزانه و منظم موها، لایه هیدرولیپیدیک پوست سر را به خطر می اندازد

 

حمام رفتن و شستشوی موها کار روزمره ای است که در طول سال صدها بار انجام می دهیم، بنابراین تصور می کنیم کار ساده و پیش پاافتاده ای است. اما واقعیت این است که در حین شامپو زدن، خطاهایی مرتکب می شویم که به سلامتی موها آسیب می زنند. در این مطلب بیشتر با این خطاهای ناخواسته آشنا می شویم.


هر روز موها را شامپو می زنید
شستشوی روزانه و منظم موها، لایه هیدرولیپیدیک (آبی چربی) پوست سر را به خطر می اندازد. با از بین رفتن این لایه محافظتی که از سبوم (چربی) تشکیل شده است، پوست سر نیز دچار مشکلاتی می شود. این مسئله می تواند منجر به خارش و تحریک پوست سر و همچنین شوره شود. البته شستشوی افراطی موها همچنین می تواند به چرب تر شدن آنها بیانجامد، چون این کار باعث تحریک غدد سباسه (غدد ترشح کننده چربی طبیعی پوست) می شود.

چه باید کرد؟
بهترین کار این است که فقط دو بار در هفته موهایتان را شامپو بزنید. اگر موهایتان زود چرب می شود، می توانید حداکثر دو روز در میان آنها را شستشو داده و هر از گاهی از شامپوی خشک استفاده کنید. در شامپوی خشک، بدون نیاز به آب با استفاده از پودر مخصوصی که به شامپوی خشک معروف است، موها را از چربی و آلودگی ها پاک می کنید.


تصور می کنید موهایتان چرب است
یکی از اشتباهاتی که به موها آسیب می زند، تصور چرب بودن آنها است، چون بعد از گذشت دو روز از آخرین شستشو شروع به چرب شدن می کند. اما باید بدانید که این مسئله کاملا طبیعی است. به موهایی چرب اطلاق می شود که از همان روز شامپو زدن با عبور دادن انگشت از ناحیه ریشه موها احساس چرب و روغنی شدن موها حس شود.

چه باید کرد؟ 
باید از شامپو زدن ریشه های چرب مو که با جذب سبوم باعث بروز اختلال در پوست سر شده و دور باطل ایجاد می کند پرهیز کرد. افرادی که صرفا احساس می کنند موهایشان زود چرب می شود، بهتر است از شامپوهای هیدراتان و مناسب برای موهای معمولی استفاده کنند.

یادتان باشد که شامپوهای مخصوص موهای خشک، آسیب دیده یا بسیار خشک، مغذی و احیا کننده بوده و بویژه حاوی چربی هستند. این نوع شامپوها صرفا برای موهایی مناسبند که نسبت به ترکیبات شیمیایی (دکلره کردن مرتب مو) حساس و شکننده هستند. بهتر است از نوع شامپوها فقط به مدت چند هفته استفاده کنید تا موهایتان نرم و بازسازی شوند. استفاده افراطی از این نوع شامپوها، موها را به اصطلاح خفه می کند. بعد از این چند هفته، حتما به سراغ شامپوهای ملایم بروید.

 

مطالب مفید در مورد سلامت مو

موها را به درستی آب بکشید

 

در استفاده از شامپوهای حاوی سیلیکون زیاده روی می کنید
اکثر شامپوهای کلاسیک حاوی میزان زیادی سیلیکون هستند، چون این مولکول برای صاف کردن فیبر مو و زیبا و درخشان کردن آن موثر است. مشکل اینجاست که این مولکول ها بسیار سنگین هستند و در طولانی مدت پوست سر را خفه کرده و باعث ایجاد شوره می شوند.

چه باید کرد؟
بهتر است از دکتر پوست یا آرایشگرتان بخواهید تا توصیه هایی برای انتخاب شامپوی مناسب برای موهایتان را ارائه دهد. یا اینکه یک روز در میان به جای این شامپوها، از شامپوهای فاقد سیلیکون، بدون سولفات و بدون پارابن استفاده کنید تا موها و پوست سرتان نفسی بکشند. توجه داشته باشید که این شامپوها کمتر کف می کنند، ولی نباید از آنها به میزان زیاد استفاده نمایید تا کف کنند.


شامپو را جلوی سرتان خالی می کنید
خیلی از افراد عادت دارند که شامپو را جلوی سرشان بریزند. در این صورت موهای پشت سر به خوبی شسته نمی شوند، چون شامپو تا پشت سر نمی رسد.

چه باید کرد؟
بهترین کار این است که شامپو را داخل مشت تان بریزید و اندکی آب به آن اضافه کنید. دو دست را به هم بمالید و سپس دست ها را به جلو، بالا، پشت و دو طرف سرتان بمالید. در این صورت می توانید مطمئن شوید که شامپو به موهای تمام قسمت های سر می رسد.

موها را به درستی آب نمی کشید
معمولا خیلی از افراد با عجله موها را شامپو می زنند و همزمان زیر دوش قرار می گیرند تا آب، کف ها را بشوید. اما لازم است که قبل از آبکشی موها، آنها را به آرامی شامپو زده و تارها را از هم جدا کنید. در غیر این صورت موها کرک می شوند و شامپو و کف لابه لای آنها و روی پوست سر باقی می ماند.

چه باید کرد؟
قبل از آبکشی، اندکی آب به سر بزنید و دوباره شامپو را کف دهید تا اگر شامپو در لابلای موها مانده باشد حل شود. سپس زیر دوش قرار بگیرید. بهتر است آب ولرم باشد. آب خیلی سرد تمام چربی های مو را از بین نمی برد و آب خیلی گرم نیز باعث خشک شدن پوست سر می شود. تار موها را از هم جدا کنید تا باقی مانده شامپو به خوبی از لابه لای موها خارج شود.


موقع خشک کردن سر، موها را می کشید
نباید موقع خشک کردن سر بخصوص اگر موهای حساس و شکننده ای دارید، حوله را با فشار روی موها بمالید و آنها را بکشید.

چه باید کرد؟
بهتر است از حوله های نرم و جاذب آب استفاده کنید و آن را به آرامی روی موها قرار دهید و بردارید. حوله را روی سرتان بگذارید تا تمام موها را بپوشاند و سپس اجازه دهید به مدت چند دقیقه روی سرتان بماند. به هیچ عنوان حوله را سفت دور موها نپیچید. با ملایمت رفتار کنید. هر نوع احساس سفتی و کشیدگی در موها به این معنی است که مرتکب خطا شده اید.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



علت ریزش مو

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان کمبودهای غذایی است‎

 

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی ، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، آنمی ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است. اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو ، نمی توان نادیده گرفت.


تحقیقات اخیر ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم این امر را تایید می کند؛ چرا که استفاده از رژیم غذایی غربی ها به وسیله ی ژاپنی ها باعث اضافه وزن توام با ریزش مو در اکثر مردم شد.

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان کمبودهای غذایی است، زیرا معمولاً برای کاهش وزن خود رژیم های غیر اصولی را به کار می برند که نتیجه ی آن بروز این مشکل است. همچنین کسانی که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین ، روی ، آهن ، اسیدهای آمینه ی ضروری ، ویتامین های گروه B و … می گردند.
 
در زیر منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :


پروتئین و ریزش مو
اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست و … پروتئین می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد. اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.
 
کلسیم و منیزیم و ریزش مو
گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند. اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.
 
ویتامین های گروه B و ریزش مو
یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که در بسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از B6 : جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است .
 
آنتی اکسیدان ها و ریزش مو
شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی ، زرد آلو ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد. رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند. به هر حال رفتار تغذیه ای صحیح که همیشه مورد تاکید می باشد، میزان رشد و استحکام فولیکول مو را بهبود می بخشد.

طبق نظر کارشناسان تغذیه می توان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند بیوتین، اسید فولیک ، پانتوتنیک اسید و برخی املاح مانند روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زیادی بر روی مو دارند. آزمایش ها حاکی از آن است که مصرف بیوتین به صورت مکمل باعث تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو می شود. در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، اما در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک برای سلامت عمومی بدن مفید است.

دانشمندان ژاپنی بر اساس تحقیقات خود معتقدند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید می کند. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود که این ترکیب باعث ریزش مو می شود. غدد چربی مجاور هر فولیکول مو نیز این آنزیم را تولید می کنند. وجود چربی زیاد در غذا باعث تحریک غدد چربی و افزایش فعالیت این غدد برای تولید آنزیم نام برده می شود.

بهترین توصیه این است که غذاهای مفید و خوشمزه اما کم چرب مصرف نمایید. البته این عمل باعث رویش موی جدید نمی شود، اما می تواند از ریزش سایر موها جلوگیری کند. به طور کلی باعث سلامت جسم نیز می شود. همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد؛ زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا- ۳ و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا-۶ است ، مفید می باشد.

برخی از مردم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند. متخصصان تغذیه معتقدند که تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب می شوند و هنوز عوامل ناشناخته ی زیادی در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شیمیایی در داروها ساخته نشده اند، در نتیجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- ۳ و اُمگا-۶ با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.
 
منابع اسیدهای چرب اُمگا-۳ و اُمگا-۶
اسیدهای چرب اُمگا-۳ شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.


اسیدهای چرب اُمگا-۶ شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



درمان شوره سر

شوره اصطلاحی است که برای توصیف پوسته‌پوسته شدن پوست سر استفاده می‌شود‎

 

شوره اصطلاحی است که برای توصیف پوسته‌پوسته شدن پوست سر استفاده می‌شود. حدود ۵۰ درصد از مردم در دوره‌ای از زندگی خود دچار شوره سر می‌شوند. شستشوی منظم با شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره موثر است.

چرا شوره ایجاد می‌شود؟
لایه رویی پوست به طور مداوم می‌ریزد و تازه می‌شود. وقتی سلول‌ها یکی‌یکی می‌ریزند، کسی متوجه آن نمی‌شود. التهاب پوسته سر باعث می‌شود سلول‌ها به هم بچسبند. وقتی توده‌های بزرگی از سلول‌ها یکدفعه با هم می‌ریزند، پوسته‌های مشخصی روی شانه‌ها بخصوص وقتی لباس تیره می‌پوشید، دیده می‌شود.

خارش پوست سر
خارش پوست سر، با یا بدون پوسته‌پوسته شدن، مسئله‌ای بسیار متداول است. ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی در افراد میانسال اتفاق بیفتد. واکنش معمول به آن خاراندن است و این معمولاً باعث ایجاد خراش‌هایی روی پوسته سر می‌شود. شوره هم ممکن است موجب خاراندن پوست سر شود. مشکلات پوستی دیگری هم ممکن است در کنار این ایجاد شود.

درماتیت سبوره‌ای
درماتیت سبوره‌ای نامی است که به واکنشی که باعث قرمز شدن، خارش و فلس‌دار شدن پوست سر می‌شود، اطلاق می‌شود. این نوع جدی‌تری از شوره سر است، به استثنای اینکه پوسته‌ها مشخص‌تر و پوست سر ملتهب است. همچنین خارش زیادی ایجاد کرده و ممکن است بر روی قسمت‌های دیگر بدن مثل صورت، ابروها، ریش و وسط سینه هم اثر بگذارد.

علائم درماتیت سبوره‌ای
علائم و نشانه‌های درماتیت سبوره‌ای به تدریج ایجاد می‌شود و شامل موارد زیر است:
پوسته‌پوسته شدن خشک یا چرب پوست سر که معمول‌ترین نشانه آن است.


پوسته‌های زرد-قرمز رنگ روی قسمت‌هایی از بدن که معمولاً دچار این مشکل می‌شود: در امتداد خط رویش مو، پشت مو، روی ابروها، روی بینی، در چین بین بینی و لب‌ها، داخل گوش‌ها، بین سینه‌ها، زیربغل و روی کشاله ران.

علل درماتیت سبوره‌ای
درماتیت سبوره‌ای روی نواحی از بدن تاثیر می‌گذارد که تراکم غدد چربی در آنها بالاتر است. التهاب آن بخاطر واکنش بدن به مخمری که روی پوست سر است یا محصولاتی که چربی تولیدشده وسط غددچربی را می‌شکنند، ایجاد می‌شود.

کلاه گهواره
کلاه گهواره نوعی درماتیت سبوره‌ای است که در نوزادان ایجاد می‌شود. این مشکل شبیه به بیماری که بزرگسالان است نیست و موجب به وجود آمدن ضایعه ضخیم و زردرنگ روی پوست سر می‌شود.

علائم دیگر آن عبارتند از:
شکاف خوردن پوست و پشت گوش‌ها
جوش‌های قرمز پوستی
دانه‌های پوستی

در بچه‌های بزرگتر ممکن است پلاک‌های ضخیم و سرسختی به اندازه یک تا دو سانتی‌متر روی پوست سر ایجاد شود.

 

درمان شوره سر

شستشوی منظم با شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره موثر است

 

عواملی که ممکن است بر درماتیت سبوره‌ای اثر بگذارد:
ایجاد و شدت درماتیت سبوره‌ای تحت تاثیر عوامل زیر است:
سایر بیماری‌ها – بعنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری عصبی (به ویژه بیماری پارکینسون، سکته یا فلج) یا HIV دچار درماتیت دوره‌ای حاد می‌شوند.
استرس جسمی یا احساسی
عوامل ژنتیکی
درماتیت سبوره‌ای فصلی معمولاً زمستان‌ها شدت بیشتری می‌گیرد.
پسوریازیس ممکن است باعث خارش پوست سر شود

پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع است که سه درصد از افراد را درگیر می‌کند. این بیماری معمولاً محدود به پوست سر، آرنج و زانوهاست. پسوریازیس برخلاف درماتیت سبوره‌ای که تقریباً همه پوست سر را درگیر می‌کند، به شکل وصله‌های قرمز کوچک در نقاط خاص دیده می‌شود.

ازآنجا که پسوریازیس ممکن است فقط پوست سر را درگیر کند، ممکن است با یک نوع حاد شوره سر یا درماتیت دوره‌ای اشتباه گرفته شود. پسوریازیس ریشه ژنتیکی دارد و معمولاً افراد مبتلا به آن دارای سابقه خانوادگی هستند و با بعضی از انواع استرس تحریک می‌شود.

درمان شوره و خارش پوست سر
ممکن است فقط به شستشوی منظم پوست سر با صابون‌های درمانی نیاز باشد. متداول‌ترین شامپوهای پدشوره حاوی یک یا چند مورد از ترکیبات زیر هستند:
پیریتیون روی یا اومادین روی
سولفید سلنیوم
پیروکتون اولامین – این جدید‌ترین ترکیب این شامپوهای درمانی است و بعنوان نسل دوم  عوامل ضدشوره شناخته شده است. از پیریتیون روی سمیت کمتری داشته و درنتیجه برای مصرف خانواده مناسب‌تر است.

عوامل ضدقارچ
قیر – سال‌ها شامپوهایی که حاوی قیر هستند مورداستفاده قرار می‌گرفتند، بخصوص برای انواع حادتر این مشکل. در گذشته بوی شامپوهای حاوی قیر باعث می‌شد محبوبیت چندانی نداشته باشند ولی انواع جدیدتر آنها قابل‌تحمل‌تر بوده و استفاده آنها راحت است.

چندوقت یکبار باید از شامپوهای درمانی استفاده کرد؟
اینکه چند وقت یکبار باید از شامپوهای درمانی استفاده کنید به میزان شدت شوره و نوع درمانی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. همیشه دستورالعمل مصرف روی برچسب محصول را قبل از مصرف مطالعه کنید. بعضی محصولات به اندازه کافی ملایم هستند که هر روز مورداستفاده قرار گیرد ولی بعضی دیگر را فقط باید هفته‌ای یکبار استفاده کرد. به مرور زمان، خودتان می‌فهمید که چند وقت یکبار استفاده کنید برایتان مناسب است.

معمولاً آنهایی که پوست سرشان فلس‌دار شده است، باید هر روز از این شامپوها استفاده کنند. مصرف نامنظم این شامپوها باعث ایجاد پوسته و فلس روی پوست سر و وخیم‌تر شدن علائم می‌شود.

برای جلوگیری از خشک شدن بیش از اندازه بخاطر شستشوی زیاد بهتر است از نرم‌کننده استفاده کنند. استفاده از نرم‌کننده درست تاثیر شامپو را ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داده ولی اگر نرم‌کننده با شامپو همخوانی نداشته باشد، اثر شامپو نیز از بین خواهد رفت. به طور کلی، ۵ تا ۱۰ شستشو طول می‌کشد تا شوره‌ها از بین بروند.

از کجا می‌توانید کمک بگیرید:
پزشک عمومی
دکتر داروشناس
متخصص پوست

چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید:
شوره سر ۵۰ درصد افراد را درگیر می‌کند.
خارش پوست سر بخاطر مشکلات مختلفی ازجمله شوره، درماتیت سبوره‌ای و پسوریازیس ایجاد می‌شود.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



ماسک مو برای موهای اسیب دیده

ماسک های مو برای بهبود وضعیت موها گزینه های بسیار مناسبی هستند‎

 

ماسک های مو برای بهبود وضعیت موها گزینه های بسیار مناسبی هستند، اما اکثر آنها گرانقیمت بوده و هزینه زیادی برای ما در بر دارند. تنها جایگزین این ماسک موهای پرهزینه موجود در بازار، ماسک موهای دست ساز خانگی می باشند. برای سلامت موهای شما، تعدادی از ماسک های خانگی را که بسیار ساده بوده و به راحتی از مواد موجود در منزل تهیه می شوند را برایتان آورده ایم. 

ماسک موی نرم‌کننده‌ی عسل و روغن نارگیل
مواد لازم:1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ، 1 قاشق غذاخوری عسل ، 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو ،  2 قاشق غذاخوری شیر بسته‌شده ( دلمه شده)، اختیاری ، چند قطره گلاب ، چند قطره از نرم‌کننده‌ی دلخواه  البته مقدار مواد با توجه به‌اندازه‌ی موهای شما متغیر است.

تمامی مواد را در یک کاسه ترکیب کرده و خوب هم بزنید.نرم‌کننده را روی موهای خود بزنید. بگذارید برای حدود 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

 

ماسک مو برای موهای اسیب دیده

ماسک موی نرم‌کننده‌ی عسل و روغن نارگیل‎

 

ماسک پروتئین موز برای مو
برای کسانی که موهای ظریف شکننده دارند یک ماسک فوق العاده خوب و قوی داریم.
با ترکیب دو موز رسیده، دو زردۀ تخم مرغ و سه قاشق خوراک خوری زیتون و سه قاشق خوراکخوری عسل در مخلوط‌کن ماسک شما حاضر است.
محتویات را خوب مخلوط کنید. ماسک را به تمام مو، از نوک مو تا کف سر بمالید و نیم ساعت آن را به حال خودش بگذارید. مو‌ها را با آب ولرم بشویید تا موهایی ضخیم‌تر و پر جنب و جوش‌تر داشته باشید.

ماسک موهای فر
اگر شما هم موهای فر و غیر قابل کنترل دارید، بجای رفتن به سالن‌های گران قیمت از دستور زیر پیروی کنید.
نصف فنجان شربت افرا (اگر موجود داشتید، در غیر این صورت عسل را جایگزین کنید)، دو عدد موز، چهار قاشق خوراک خوری آبلیمو، یک چهارم فنجان روغن زیتون، دو قاشق خوراک خوری آرد سفید. همۀ مواد را به خوبی مخلوط کنید، محتویات را با دمای کم روی اجاق گاز قرار دهید و سعی کنید هیچ توده‌ای باقی نماند.
این ماسک مرطوب کنندۀ فوق العاده را به همۀ مو‌هایتان آغشته کنید و با یک کلاه دوش به مدت ۴۵ دقیقه بپوشانید. پس از شستشوی مو‌ها خواهید دید فر مو‌هایتان نرم‌تر و قابل کنترل‌تر از هر وقت دیگری شده‌اند.

ماسک مرطوب کننده مو با میوۀ آووکادو
پس از مشغله‌های روزمره و زیر روسری ماندن مو‌ها، مو‌ها کسل و بی‌روح می‌شوند. بنابراین برای مرطوب کردن و درخشنده کردن مو‌ها می‌توانید این ماسک آووکادو را در منزل امتحان کنید.
نصف آووکادو را پوره کنید و از اسانس کیاهی معطر دلخواه‌تان به آن اضافه کنید (مثل اسانس رزماری).
ابتدا مو‌هایتان را با شامپو شستشو دهید، سپس از این ماسک روی مو‌ها بزنید. بعد از ۱۵ دقیقه ماسک را بشویید و داشتن گیسوانی نرم را تجربه کنید. اگر جنس مو‌هایتان خشک است، می‌توانید زردۀ تخم مرغ و یا ماست را به ماسک خود اضافه کنید.

 

نرم کننده های خانگی شیر نارگیل برای موهای خشک
مواد لازم :   1.4 پیمانه شیر نارگیل ،  2 قاشق غذاخوری عسل ، 1 کپسول ویتامین E ،چند قطره گلاب ،  چند قطره گلیسیرین ،  چند قطره نرم‌کننده‌ی دلخواه

تمامی مواد را در یک کاسه ترکیب کرده و سپس روی موهای خود بزنید. کپسول ویتامین E را باز کرده و تمامی مواد را ترکیب کنید.روی موها را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و بگذارید برای 15 دقیقه بماند. با آب گرم موهای خود را بشویید.

 

بهترین ماسک مو

شیر نارگیل برای موهای خشک‎

 

ماسک ضد خشکی مو با روغن نارگیل
رمز قدیمی برای درمان خشکی مو، ماساژ مو‌ها با روغن نارگیل است. مو‌هایتان را از نوک تا کف سر به روغن نارگیل خوب آغشته کنید و کلاه دوش را به سر بکشید و بگذارید یک شب بماند. صبح با شامپو آن را بشویید. این یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان موهای خشک است.

ماسک تقویت درخشش مو با سرکۀ سیب
سرکۀ سیب راز درخشندگی ویژۀ موهاست. یک قاشق سرکه سیب را با نصف فنجان آب رقیق کنید. محلول را به مو‌ها (بجز کف سر) بزنید و مو‌ها را شانه کنید. پنج دقیقه به مو‌ها استراحت بدهید و سپس مو‌ها را بشویید.
اگر بوی سرکه خیلی آزارتان می‌دهد، می‌توانید چند قطره اسانس کیاهی معطر دلخواه‌تان به آن اضافه کنید.

ماسک خانگی درمان موهای چرب
موهای چرب آن هم در شهر تهران از بزرگ‌ترین دردسرهاست. با این ماسک ساده می‌توانید از شر روغن اضافی مو‌هایتان خلاص شوید.
پنج قاشق خوراکخوری کشک، یک قاشق خوراکخوری آب لیمو و یک قاشق خوراکخوری جوش شیرین را باهم مخلوط نمایید.
این مخلوط را به مو‌هایتان بزنید و بگذارید نیم ساعت بماند و بعد بشویید. می‌توانید برای نتیجۀ بهتر، هفته‌ای یک بار این ماسک را به کار ببرید.

ماسک مایونز برای نرمی و لطافت مو
تقریبا همۀ خانم‌ها به خاطر آفتاب تند و آلودگی هوا، از موهای خشک و شکننده رنج می‌برند. این ماسک خانگی مو‌هایتان را نرم و صاف می‌کند.
نصف فنجان سس مایونز، با دو قاشق خوراک خوری عسل را خوب مخلوط کنید و آن را به همۀ مو‌هایتان آغشته کنید. کلاه دوش را بگذارید و بعد از یک ساعت مو‌ها را با شامپو بشویید.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



رنگ موی شیمیایی

بهترین جایگزین رنگ های شیمیایی، رنگ های طبیعی است که از گیاهان تهیه می شود

 

استفاده از رنگ موی شیمیایی نتیجه فوری می دهد اما در دراز مدت باعث کدری، خشکی ،ریزش و مشکلات دیگر مربوط به مو می شود. علاوه بر آن رنگ های شیمیایی به پوست سر نیز آسیب می رساند. بهترین جایگزین رنگ های شیمیایی، رنگ های طبیعی است که از گیاهان تهیه می شود.

رنگ مو با قهوه سیاه
قهوه دم کنید و بگذارید خنک شود. به مو بمالید و کلاه یک بار مصرف پلاستیکی روی سر بکشید و بگذارید نیم ساعت بماند. این کار را هفته ای دوبار تکرار کنید تا سریع تر نتیجه بگیرید.

رنگ مو با حنا
استفاده از حنا یکی  از قدیمی ترین روش های رنگ کردن مو است و رنگ حنا متفاوت است .بی رنگ آن به عنوان نرم کننده عمل می کند.حنا نه تنها مو را رنگ می کند بلکه مرطوب نیز نگه می دارد.

رنگ مو با گل بامیه
برگ های گل بامیه را در آب جوش دم کنید، از صافی رد کنید و  بگذارید خنک شود. به مو بمالید تا رنگ طبیعی مو برگردد و مو را تغذیه کند.

 

رنگ مو با قهوه سیاه

رنگ موی شیمیایی نتیجه فوری می دهد اما باعث کدری، خشکی و ریزش مو می شود

 

رنگ مو با چای سیاه
چای را با پوست درخت گیلاس بجوشانید و به مو بمالید؛ این کار را تا زمان به دست آوردن درجه رنگ مشکی دلخواه ادامه دهید.

رنگ مو با ریواس
ریواس را با آب بجوشانید و از صافی رد کنید. صبح روز بعد با آن مو را بشویید.

رنگ مو با آب چغندر قرمز و هویج
شاید دوست داشته باشید یک هاله ای از قرمز روی مو داشته باشید.آب گرفته شده چغندر قرمز و هویج را به مدت نیم ساعت روی مو بگذارید و سپس بشویید.

رنگ مو با مریم گلی و رزماری
هر دو را در آب بجوشانید و از صافی رد کنید و به مو بمالید . در صورت استفاده منظم نتیجه خوبی می دهد و مو مشکی خواهد شد.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



ریزش مو

ماساژ درمانی می‌تواند به سلامت موها کمک کند‎

 

تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی می‌تواند با افزایش جریان فشار خون در سطح پوست غذا رسانی به پیاز مو را افزایش دهد و به سلامت موها کمک کند، با استفاده از جادوی دست و ماساژ می‌توانید موهای خود را دوباره سبز کنید. ماساژ دادن کار دشواری نیست، فقط کافی است با خواندن این مطلب راه درست آن را یاد بگیرید!

ریزش مو ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود و درمان‌های مختلفی داشته باشد شما می‌توانید سراغ کاشت مو بروید  یا انواع  داروهای شیمیایی خوراکی یا موضعی را برای درمان انتخاب کنید. پزشکان معتقدند، استرس   یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو در جوامع است. تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی می‌تواند با افزایش جریان فشار خون در سطح پوست غذا رسانی به پیاز مو را افزایش دهد و به سلامت موها کمک کند، با استفاده از جادوی دست و ماساژ می‌توانید موهای خود را دوباره سبز کنید. ماساژ دادن کار دشواری نیست، فقط کافی است با دقت به عکس‌ها نگاه کنید و پله پله مراحل زیر را انجام دهید تا دوباره جریان خون در سرتان به راه بیفتد و به رشد موهای خود کمک کنید.

برای ارائه ماساژ ضد‌ریزش مو می‌توانید از 2 روش استفاده کنید. درروش اول می‌توانید تکنیک‌ها و ماساژهای ارائه شده را بدون روغن رزماری و با کمک سرانگشتان دست به آرامی روی نقاط مشخص شده ارائه کنید و در روش دوم می‌توانید این تکنیک‌ها را با کمک عصاره یا اسانس رزماری- یکی از گیاهانی که موجب تقویت ریشه و ساقه مو و افزایش رشد مو می‌شود- انجام دهید. طی مراحل ارائه ماساژ مراقب باشید که فشار سرانگشتان دست‌تان به حدی باشد که موجب کنده‌شدن ریشه مو و جدا شدن تار مو از سر نشود.

1. مرحله اول

 

عوامل موثر در سلامت موها

 

پس از آن‌که دست‌ها را به روغن آغشته کردید از عضلات زیر چانه و گردن شروع کنید. در این مرحله با آرامش و ملایمت کف دست راست را از بخش پایینی فک و کنار گوش به سمت پایین گردن بکشید و در ادامه آن، این حرکت را با دست چپ دوباره تکرار کنید. این کار را به‌مدت 3 دقیقه روی تمامی عضلات گردن پیاده کنید. این ماساژ باعث می‌شود که عضلات و پوست گردن به مرور تقویت شده و بر اثر از بین رفتن چربی‌ها دچار افتادگی و شلی نشود.

 

2. مرحله دوم
از گردن شروع کنید

3. مرحله سوم
مقاومت ریشه مو را افزایش دهید

 

ریزش مو

 

در این مرحله برای افزایش مقاومت ریشه موها و تحریک آن‌ها برای رشد بیشتر و بهتر کافی است با کمک انگشت شست و حرکت‌های دایره وار 2 نقطه‌ای که روی شکل به آن‌ها اشاره شده را ماساژ دهید. برای پیدا‌کردن این 2 نقطه کافی است 4 انگشت نیمه باز را از بالای گوش روی سر گذاشته و نقطه‌ای را که انگشت کوچک روی آن قرار می‌گیرد با کمک انگشت شست و با حرکت‌های دایره وار آهسته و آرام با عصاره رزماری ماساژ دهید. مراقب باشید که فشار سرانگشت‌تان به‌گونه‌ای باشد که موجب آسیب دیدن ریشه و ساقه موها نشود.

4. مرحله چهارم
تقویت اعصاب سر در 3 دقیقه

 

عوامل موثر در سلامت موها

 

ایجاد آرامش و تخلیه فشار و استرس از اعصاب سر یکی دیگر از روش‌هایی است که به بهبود رویش موها و عملکرد پیازهای مو کمک می‌کند. این روش در شرایطی که دلیل ریزش موها عصبی و ناشی از فشارهای روحی است بسیار موثر است. در این حالت کافی است با کمک نرمی انگشتان شست آخرین محل رویش موها در ناحیه پشت سر را ماساژ داده و این کار را به‌مدت 2 تا 3 دقیقه تکرار کنید.

5. مرحله پنجم
این نقطه را 3 دقیقه ماساژ دهید

 

ریزش مو

 

در این مرحله فرد باید روی شکم  روی تشک ماساژ یا فضای مناسب دراز بکشد. در این مرحله با مشخص کردن نقطه‌ای که بین استخوان 2 کتف و روی مهره سوم ستون فقرات قرار دارد به ارائه ماساژ بپردازید. برای این منظور کافی است هر 2 انگشت شست را به‌صورت همزمان روی نقاط مشخص شده قرار دهید و با میزان فشار متعادل که موجب آزار بیمار نشود این نقطه را به آرامی ماساژ دهید و به مرور در طول جریان ماساژ فشارها را عمیق‌تر کنید تا جایی که بیمار احساس رضایت داشته باشد. این ماساژ را  به‌مدت 3 دقیقه  تکرار کنید  تا  فشارها و استرس‌های عصبی را که مهم‌ترین عامل ریزش مو است مدیریت کنید.
 
6. مرحله ششم
ترشح هورمون‌ها را تنظیم کنید

ریزش مو

 

در آخرین مرحله از ماساژ از فرد بخواهید که به پشت روی تشک ماساژ دراز بکشد. در این مرحله به اندازه 4 انگشت بسته از زیر ناف بیمار، نقطه‌ای وجود دارد که به تنظیم هورمون‌ها و ترشحات درونی بیمار مرتبط است. این نقطه را به‌مدت یک تا 3 دقیقه با کمک انگشتان هر 2 دست خیلی آرام و آهسته ماساژ دهید. کافی است سرانگشتان دست راست را روی این نقطه قرار داده و با قرار دادن سرانگشتان دست چپ به روی آن این نقطه را به آرامی ماساژ دهید. ارائه ماساژ به این نقطه موجب تنظیم ترشح هورمون‌های داخلی و بهبود رشد موها در سر می‌شود.

نکته:
روغن رزماری یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای درمان ریزش مو محسوب می‌شود. این روغن به‌دلیل خواص ضد‌التهابی که در خود دارد موجب بهبود التهاب‌های سطح پوست شده و به درمان و ترمیم ریشه مو کمک می‌کند. ماساژ پوست سر با کمک روغن یا عصاره رزماری سلامت و شادابی پوست سر را تضمین کرده و محلی مناسب برای رشد و نمو پیاز مو را فراهم می‌کند. علاوه بر این، دانستن این نکته خالی از لطف نیست که ارائه ماساژ به پوست سر علاوه بر آن‌که میزان جریان گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد موجب خون رسانی و تغذیه بهتر سلول‌ها و پیاز مو می‌شود.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰

پیشنهاد عالی برای موهای خشک و وز


برطرف کردن خشکی و وزی موها

بهتر است که درمان موی خشک را با پیشگیری از آن شروع کنید

 

هندی‌ها در کل دنیا به داشتن موهای زیبا معروف‌اند، پس برای برطرف کردن خشکی و وزی موهایتان به درمان‌های آن‌ها اعتماد کنید. ۱۰ درمان عالی و قطعی برای موهای خشک و وز برای کسانی که موهای خشک و وز دارند، هیچ چیز بهتر از یک درمان ساده و قطعی نیست که با آن بتوانند موهایی خوش‌حالت و زیبا داشته باشند. مواد طبیعی که در اکثر درمان‌های سنتی کشور هند به چشم می‌خورد، راه حل خوبی برای موهای خشک و وزتان خواهد بود اما بهتر است که درمان موی خشک را با پیشگیری از آن شروع کنید!

 

اصلی‌ترین دلیل ایجاد موهای خشک و وز و راه پیشگیری از آن؟

معلوم است که دلیل داشتن موهای خشک و وز، کمبود آب و رطوبت است، پس اگر موهای خشک و وزی دارید، لطفا در تغذیه خود تجدید نظر کنید و از این به بعد آب بیشتری بنوشید. سبزیجات هم در خود آب بسیار زیادی را ذخیره دارند که در داشتن پوست و مویی سالم و باطراوت، کمک فراوانی به شما خواهند کرد، پس حتما بعد از این، از برگ‌های سبز و پرآب مانند کلم و کاهو… استفاده بیشتری بکنید.

  

۱- ماسک مو روغن بادام و تخم‌مرغ 

۱/۴ فنجان روغن بادام تلخ 

یک عدد تخم‌مرغ کامل 

 

این دو ماده را با یکدیگر مخلوط کنید تا ماسک موی روان و یکدستی ایجاد شود و بعد آن را به مدت ۴۰ دقیقه به روی موها بگذارید و سعی کنید با قسمت بندی کردن موها، مطمئن شوید که موها کاملا به آن آغشته شده‌اند. در انتها هم موها را با یک شامپو و نرم کننده بدون سولفات بشویید و خشک کنید.

 

روغن بادام یک نرم کننده طبیعی است و رطوبت موها را افزایش می‌دهد و تخم‌مرغ هم می‌تواند با مواد مغذی خود، لایه محافطتی و شفت مو که در اثر خشکی، آسیب دیده است را ترمیم کند.

  

۲- ماسک مو آووکادو 

یک عدد آووکادوی له شده 

یک فنجان ماست معمولی

 

این دو ماده را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک ماسک موی عالی و ارزان قیمت را داشته باشید! موهای خود را از ابتدا تا انتهای آن به مدت ۴۵ دقیقه به این ماسک مو آغشته کنید و بعد با آب ولرم بشویید.

 

این ماسک سرشار از ویتامین E و B است که در افزایش رطوبت در موها بی‌نظیر عمل می‌کند و می‌تواند بافت موهای خشک و وز را هم ترمیم کند.

  

۳- ماسک روغن نارگیل و روغن ویتامین E 

روغن نارگیل 

روغن ویتامین E

 

میزان روغن ویتامین E به هر اندازه‌ای که هست، روغن نارگیل باید ۴ برابر آن باشد. این دو ماده را با یکدیگر مخلوط کنید و می‌توانید اضافی آن را در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. ۴۰ تا ۴۵ دقیقه، موهایتان را از ریشه تا ساقه و انتهای آن، به این ماسک مو آغشته کنید و بعد بشویید.

 

ویتامین e سرشار از آنتی‌اکسیدان است که با رادیکال‌های آزادی که موها را تخریب می‌کنند، مبارزه می‌کند و روغن نارگیل هم برای رطوبت بخشیدن به عمق موها بسیار عالی است.

  

۴- ماسک مو مایونز 

۱/۴ فنجان مایونز 

۱/۳ فنجان روغن بادام 

۱ تا ۲ عدد تخم‌مرغ

 

همه مواد را به خوبی در یکدیگر مخلوط کنید تا یک خمیر نرم و یکنواخت ایجاد شود. این ماسک مو را یک تا دو ساعت روی موها بگذارید و تا حد امکان هم موها را با یک کلاه حوله‌ای یا دستمال سر، ببندید.

 

این درمان برای موهای خشک و وز، مانند یک معجزه است که به سادگی تمام قسمت‌های وز و آسیب دیده را درمان می‌کند. با این درمان موی خشک، زیبایی، درخشش فوق‌العاده و نرمی را به موهایتان برگردانید.

  

۵- ماسک مو عسل و آب لیمو 

۲ قاشق غذاخوری عسل 

یک قاشق غذاخوری آب لیمو 

یک فنجان آب

 

سه ماده را با یکدیگر کاملا مخلوط کنید و آن را به آرامی به روی کف سر و موها بمالید و برای چند دقیقه، موها و پوست سر را با آن ماساژ دهید و بعد اجازه دهید تا موها برای ۱۰ دقیقه به آن آغشته بمانند و بعد با آب ولرم موها را بشویید و خشک کنید.

 

موهای خشک و وز، با مواد موجود در این ماسک، به سادگی تحت درمان قرار می‌گیرند و شفت خشک و وز موها، ترمیم خواهند شد. همچنین ویتامین C موجود در این ماسک، برای از بین بردن شوره سر نیز مفید است.

 

موهای خشک ووز

هندی‌ها به داشتن موهای زیبا معروف‌اند، پس به درمان‌های آن‌ها برای موها اعتماد کنید

 

۶- ماسک مو عسل و ماست 

۳ قاشق غذاخوری عسل 

یک فنجان ماست معمولی

 

ترکیب این دو ماده مغذی، برای درمان موی خشک، بی‌نظیر است. کافی است که موهای خشک و وز را به مدت ۳۰ دقیقه به این ماسک آغشته کنید تا شاهد تاثیر بسیار سریع آن در صافی و مرطوب شدن موها ببینید. بعد از ۳۰ دقیقه، موها را با آب ولرم و شامپوی مناسب و بدون سولفات بشویید و خشک کنید.

 

ماست و عسل، هر دو برای تامین رطوبت پوست و مو بسیار عالی هستند.

 

۷-ماسک مو سرکه سیب 

۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب 

۲ فنجان آب

 

سرکه سیب را در آب بریزید و در واقع با این کار، سرکه را رقیق خواهید کرد. بعد از اینکه در حمام موها را شستید، آب اضافی آن را بگیرید و برای چند دقیقه، آن‌ها را با این سرکه رقیق شده بشویید و تمام موها را به آن آغشته کنید و بعد دوباره موها را آب‌کشی کنید.

 

سرکه سیب، به طور کامل موها را پاکسازی می‌کند و چربی و آلودگی آن را از بین می‌برد. ضمنا برای حفظ رطوبت موها نیز موثر است.

   

۸- ماسک مو آلوئه‌ورا 

۱/۴ فنجان ژل آلوئه‌ورا 

۱/۴ فنجان روغن (هر نوع روغن طبیعی مانند نارگیل، زیتون، بادام و…)

 

این دو ماده در یکدیگر ترکیب کنید و به موها بمالید. پوست سر را هم می‌توانید به این ماسک آغشته کنید. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، موها را با شامپوی ملایم بشویید و آب‌کشی کنید.

 

ژل آلوئه‌ورا یک رطوبت‌رسان طبیعی و عالی است که نه تنها موها را مرطوب و نرم می‌کند، بلکه در اثر استفاده از آن با روغن، از خشک شدن موها در روزهای بعدی نیز جلوگیری می‌نماید و یک نقش محافظتی را ایفا خواهد کرد. این روغن باعث نفوذ ژل آلوئه‌ورا در مو و حفظ رطوبت در آن می‌شود.

  

۹- ماسک مو شیر نارگیل 

کمی شیر نارگیل را بسته به میزان بلندی موها، در داخل یک کاسه بریزید و آن را روی شعله گرم کنید. سپس موها را با شیر نارگیل ماساژ دهید و ۳۰ دقیقه هم آن را روی موها بگذارید.

 

شیر نارگیل دارای پروتئین‌های مغذی برای موهاست که آسیب دیدگی و وزی موها را از بین می‌برد و باعث رطوبت، نرمی و درخشش موها می‌شود.

  

۱۰- روغن درمانی 

روغن درمانی، یکی از روش‌های عالی هندی‌ها برای ایجاد نرمی و رطوبت در موهاست که به تغذیه و ترمیم بافت مو نیز کمک می‌کند، بنابراین در اینجا، لیست بهترین روغن‌ها برای ماساژ سر و موهای خشک و وز را در اختیارتان می‌گذاریم، تا هر کدام را که در دسترس دارید، برای درمان موی خشک انتخاب کنید.

 

۱٫ روغن آرگان 

۲٫ روغن نارگیل 

۳٫ روغن بادام 

۴٫ روغن جوجوبا 

۵٫ روغن زیتون

 

ماساژ و روغن درمانی 

موهای خشک و وز را خودتان در منزل و با استفاده از مواد طبیعی موجود در خانه که هم کم‌هزینه هستند و هم بدون عوارض و خطر، درمان کنید و بهترین ماسک مو را برای درمان موی خشک خود تهیه کنید. همچنین مطمئن باشید که با استفاده از هر کدام از این درمان‌ها به صورت یک یا ۲ بار در هفته، نتیجه بسیار شگفت‌انگیزی خواهید گرفت که آن را جزء مراقبت‌های همیشگی و روتین از موهای خود قرار خواهید داد، زیرا علاوه بر درمان، این ماسک‌ها برای افزایش زیبایی و درخشش موها نیز بسیار عالی هستند.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰



 

اسپری مو

 

اسپری ‌ها و حالت دهنده ‌های مو گاهی سلامت شما را تهدید می‌ کنند. محققان به تازگی هشدارهای مهمی به طرفداران همیشگی این محصولات داده‌اند که کمی حواس ‌شان را جمع کنند و هر محصولی را روی سرشان و در هر وضعیتی خالی نکنند.

 


تماس زنان باردار با اسپری‌ مو و تولد نوزاد ناقص و معیوب

 

تماس با اسپری مو در دوران بارداری برای نوزاد خطرناک است.اگر زنان در دوران بارداری با اسپری مو به ویژه در محل کار مانند آرایشگاه تماس زیاد داشته باشند، خطر تولد نوزادان پسر آن ها با مشکلات و نواقص اعضای تولید مثلی، افزایش پیدا می‌ کند.

 

در این وضعیت نوزادان پسر با نقص اعضای جنسی متولد می ‌شوند، به طوری که مجرای ادراری آن ها از غدد جنسی جدا می‌ شود.دانشمندان کالج ایمپریال لندن تاکید کردند که تماس مادران با اسپری مو در دوران بارداری خطر بروز این نقص عضو را در نوزادان پسر تا دو برابر افزایش می ‌دهد.

 

مطالعات نشان می ‌دهد که نرخ ابتلا به این نقص عضو در کودکان پسر طی دهه ‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

 

برخی کارشناسان می‌ گویند که نوعی ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیکی که فتالاتس نامیده می‌ شود عامل بروز این نقص عضو جنینی است. این ماده شیمیایی می تواند تعادل هورمون ‌ها را بر هم بزند و استفاده از آن در اسباب بازی‌ ها چند سال است که در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

 

اما ظاهرا این ماده در برخی از مواد آرایشی نیز وجود دارد که از سال 2005 از استفاده از آن در اسپری ‌های مو و سایر مواد آرایشی جلوگیری می ‌شود.

 

 

اسپری مو را به ریشه مو نزنید

 

متخصصان پوست و موی کانادایی بر این باورند که اگر اسپری مو به ریشه موها زده نشود، مشکل چندانی ایجاد نمی‌ کند.

 

به گزارش خبرگزاری راشین مدا، اگر اسپری‌ های حالت‌ دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند، موجب ریزش مو، ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می ‌شوند اما اگر مواد تشکیل ‌دهنده این حالت ‌دهنده‌ ها با ریشه مو تماس پیدا نکند، عوارض زیادی به وجود نمی ‌آورد.

برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی که عوارض کمتری دارند، استفاده نمایید.

 

همچنین انواع گوناگون حالت ‌دهنده ‌ها مانند اسپری، ژل و چسب‌ ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت، به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می ‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌ کنند. به همین دلیل، متخصصان به افراد توصیه می ‌کنند که در صورت امکان برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی استفاده کنند که عوارض کمتری دارند.

 

 

آسمی‌ ها در خط اول خطر

 

اگر شما آسم دارید و یا اگر یکی از اعضای خانواده شما از بیماری آسم رنج می ‌برد، لازم است بدانید که استفاده از این محصولات را باید کنار بگذارید.

 

اسپری‌ های مو در گروه عوامل تشدید کننده علایم آسم به شمار می ‌آیند و به راحتی می‌ توانند موجب تحریک مجاری تنفسی شوند و می ‌توانند حتی شما را تا مرز یک حمله آسمی پیش ببرند.

 

اسپری مو

 

4 توصیه به آن ها که اسپری مو می ‌زنند

 

* با فاصله اسپری کنید:

 

برای این که اسپری ‌ها و حجم دهنده‌ های مو بهتر روی موهای شما بنشینند، بهتر است اول قوطی آن ها را خوب تکان دهید و سپس آن را در فاصله 30 سانتی متری موهای تان نگه دارید و از این فاصله آن را روی موهای تان اسپری کنید.

 


* دهان و چشم‌های تان را ببندید:

 

برای این که قطرات این افشانه‌ ها کمتر در دهان و بینی شما وارد شوند بهتر است هنگامی که خودتان یا آرایشگر می ‌خواهد آن ها را روی سر شما اسپری کند، چشم‌های تان را ببندید و دستتان را روی بینی و دهان تان بگذارید حتی می ‌توانید از یک ماسک برای پوشاندن بینی و دهان تان استفاده کنید و بهتر است پس از اسپری کردن این محصولات روی موهای تان آن محل را ترک کنید و تهویه اتاق را روشن کنید و یا پنجره‌ها را باز کنید.

 

 

* در فضای آزاد اسپری کنید:

 

برای این که محصولات شیمیایی کمترین اثر را روی سلامت شما و اعضای خانواده‌ تان داشته باشند، بد نیست پس از این که موهای تان را سشوار کشیدید و نوبت به استفاده از این محصولات رسید به حیاط یا ایوان منزل تان بروید و در فضای آزاد این محصولات را روی موهای تان اسپری کنید. باقی ماندن قطرات این افشانه ‌ها در فضای منزل و تجزیه شیمیایی آن می‌ تواند روی سلامت شما اثرات نا مطلوبی بر جای بگذارد.

 

 

* اسپری‌ سبز بخرید:

 

در سال‌ های اخیر بعد از این همه حرف و حدیث که پشت سر این محصولات در دنیا بوده است، سرانجام کارخانه‌ های سازنده به این فکر افتاده‌اند که محصولاتی از این دست را تولید و روانه بازار کنند که سازگاری بیشتری با سلامت انسان ‌ها و محیط زیست داشته باشند روی این محصولات واژه سبز نوشته شده است. توصیه ما به شما این است که این انواع را خریداری کنید تا سلامت خودتان و دیگر افراد روی کره زمین را فراهم کرده باشید.

  • مهسا بهلولی
  • ۰
  • ۰

خوشبو کردن مو با 8 روش طبیعی


خوشبو کردن مو

تنها مناسب بودن ظاهر مو کافی نیست، بلکه مو باید خوش بو نیز باشد

 

تنها مناسب بودن ظاهر مو کافی نیست، بلکه مو باید خوش بو نیز باشد. اما حفظ ظاهر مو و خوش بو بودن آن آسان نیست. برای اینکه مو خوش بو شود لازم است علت بدبو بودن آن را بفهمید.

 

روشهای خوشبو کردن مو 

به طور معمول مو بوی خاص خود را دارد و در صورت شسته نشدن به مدت چندین روز، بوی چربی پیدا می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها شست و شوی منظم مو است. تعریق مکرر نیز مو‌ها را بدبو می‌کند. گاهی ماسک‌های مو مانند ماسک تخم مرغ که مو را نرم و سبک می‌سازد می‌تواند بوی بد هم داشته باشد. به همین دلیل باید راهی برای از بین بردن این بوی نامطبوع پیدا کنید. راه‌های طبیعی برای خوشبو کردن مو بی‌ضرر و همیشه موثر است. پس باید از این چند راه ساده و طبیعی استفاده کنیم.

 

1 - حداقل هر 2 روز یک بار مو‌ها را بشویید.

 

2 - کمی آب لیمو به موهای خود بمالید سپس با شامپو بشویید. بوی طبیعی مرکبات مو را خوشبو می‌سازد.

 

3 - گلاب یکی از بهترین منقبض کننده‌هاست که برای پوست مفید است، اما تنها کاری که برای مو می‌کند این است که آن را خوش بو می‌کند.

 

4 - روغن طبیعی یاس یکی از خوش بو‌ترین روغن هاست و ماساژ دادن مو با این روغن، آن را خوشبو می‌کند.

 

5 - تزیین کردن مو با گل، آن را خوشبو خواهد کرد.

 

6 - روغن گل بامیه یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای مو است و باعث تیرگی مو و تقویت ریشه آن می‌شود. این روغن خوشبو، مو‌ها را نیز معطر می‌کند.

 

7 - حنا بویی دارد که برخی افراد آن را دوست دارند.

 

8 - شست و شوی مو با دمنوش برگ چای مو‌ها را تیره و خوشبو می‌کند.

  • مهسا بهلولی